söndag 4 april 2010

Inget nytt under solen

egentligen. Är så glad att Lilla Mi har blivit hela sex dagar och är tjock som en julkorv :-) Var riktigt orolig för henne ett tag. För er som inte vet. Ensamkattungar har inte direkt goda odds för överlevnad. Statistiken säger att nästan 50% dör innan de blir tre veckor gamla. Jag har haft två kullar tiidgare men ensamkattungar och klarat båda. Jag var rädd att jag gjort slut på min tur...

Nu vågar jag tro att detta också ska gå vägen. Lilla Mi är en tuff tjej i lyxförpackning och Gobi får hjälp av Bella och Tittioo så jag tror och hoppas att lillskruttan kommer att leva över.

Orsaken till att överlevnaden är så dålig är helt enkelt en gammal instinkt hos katter att enkattungeskullar är en dålig kull. Naturen vill att hon ska överge kattungen och ge sig ut på jakt efter ny hane och få en ny bättre kull istället för att slösa energi på denna enda unge...

Nu finns det envisa uppfödare som med glädje gör lite våld på naturen och på alla sätt försöker övertyga mammakatt om vilken superunge hon fått. Verkar funka denna gång också ... fast det var inte lätt denna gång... kanske beror det på att Gobi är förstagångsmamma också. Lite osäker i mammarollen till att börja med och så bara en skrutt... Hon var klart ovillig att dela bolåda med den här "lilla äckliga saken", men med hjälp av stora kattungarna verkar hon helt ha kommit över det - ta i trä.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att höra att allt verkar gå vägen för Lilla Mi. :)
    Här hemma har vi varit på promenad i solskenet, superskoj enligt Teo men Lua vill mest gömma sig under mattes jacka och titta ut lite försiktigt.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att allt går vägen. Hon är verkligen bedårande!!

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna för att det ska gå bra! Kul att småvampyrerna gillar sin lilla "syster". Hon är gudomligt vacker! <3

    SvaraRadera
  4. Men hoppsan, o jag som väntar kattungar nu där jag tror att det bara är 1 kattunge, bör jag bli orolig nu.

    SvaraRadera